گزارش های تحلیلی پروژه گام بعدی آفام در ارائه راهکار برای مدیریت پروژه ها
با تکمیل قطعات اصلی پازل سیستم جامع مدیریت اطلاعت پروزه های آفام در حوزه EPC سازمان هایی که از این مجموعه سیستم ها به عنوان یک راهکار یکپارچه استفاده می نمایند، به حکم بالایی از اطلاعات و داده ها در پروزه های خود دسترسی خواهند داشت که منبع بسیار ارزشمندی از دانش می باشند که استخراج آن صرفا در حوزه یک سیستم PMIS یا همان سیستم اطلاعاتی مدیریت پروژه نمی گنجد.
گرچه هنوز سیستم های فرعی بسیاری در حوزه PMIS هستند که در سند توسعه آتی آفام در برنامه کاری تولید قرار دارد، اما در همین برهه که نرم افزارهای اصلی این سیستم جامعه توسعه یافته و روانه بازار شده اند زمان آن است که جدا از حوزه مدیریت اطلاعات، با یک گام رو به جلو از مخزن اطلاعاتی ارزشمندی که این سیستم ها به صورت مداوم در حال تولید ان هستند استفاده مناسب تری شود.
از همین رو آفام در نظر دارد تا در حوزه تحلیل کسب و کار اقدام به تولید محصولی نماید که با تحلیل داده های تولید شده در هر مرحله از فرآیند پروژه ها اقدام به تولید خروجی هایی نماید که در قالب داشبوردهای مدیریتی مورد استفاده مدیران پروژه و سازمان قرار گیرد.
داشبورد مدیریتی آفام
محصول جدید آفام که باید به زودی در انتظاار ارئه آن به بازار باشیم PMiX نام دارد. این محصول در سه حوزه کلی زمان، هزینه و منابع خروجی هایی را به کاربران رده بالای سازمان ارائه می نماید که در یک نگاه و با صرف کمترین انرژی می توانند اطلاعات ارزشمندی از وضعیت پروژه های مجموعه ای که در آن خدمت می کنند را به دست آوردند.
این اطلاعات که نتیجه طراحی مناسب فرآیندها و پیش بینی نیازهای پروژه و طراحی مناسب گلوگاه های اطلاعاتی می باشند نتیجه ورود اطلاعات و کار باسیستم های مختلف آفام توسط کاربرانی می باشد که در هر مرحله از پروژه از یکی از محصولات آفام به عنوان ابزار مدیریت اطلاعات پروژه استفاده می نمایند.
در فاز مهندسی تیم مهندسی با استفاده از نرم افزار EDMS آفام فرآیندهای این فاز را توسط این ابزار انجام داده و ضمن تسهیل کار در مقایسه با روش سنتی اطلاعات گوناگونی در حوزه ای گسترده از زمان تهیه مدارک تا تبادل اطلاعات بین موجودیت های مختلف را وارد سیستم می نمایند.
همچنین تیم خرید و تدارکات پروژه نیز با استفاده از نرم افزار مدیریت اطلاعات پروژه های خرید و تدارکات آفام یا همان PPMS در ارتباط تنگاتنگ با تیم مهندسی فاز تامین کالاهای پروژه را از فاز پیش از قرارداد و انتخاب تامین کننده مناسب تا فاز پس از انعقاد قرارداد با تامین کننده مناسب شامل ساخت، بازرسی، حمل و سپس تحویل به انبار، اطلاعات متعددی را در سیستم ثبت می نمایند که نتیجه آن منبع عظیمی است که تحلیل هر یک از آنها می تواند اطلاعات ارزشمندی را تولید نماید که سازمان را در رصد نمودن وضعیت تامین کالاهای پروژه و مدیریت صحیح آن جهت رفع موانع یاری رساند.
در انتهای فاز تامین، فاز پس از تحویل اقلام به انبار فاز اجرایی پروژه محسوب می شود. تعدد اقلام تحویلی، تعریف پیمانکاران مختلف اجرایی برای ساخت و اجرای پروژه در بر گیرنده تعاملات متعدد و تراکنش های فراوان می باشد که رصد نمودن لحظه به لحظه آن برای مدیریت رده بالای سازمان یک نیازی است که با روش سنتی و با کوهی از اطلاعات گوناگون امری پیچیده و دشوار است.
تحلیل این اطلاعات و نمایش نتایج و تحلیل روند اجرا همه جزء نیازهایی هستند که مدیران سازمان در روش سنتی از آن بی بهره اند. آفام به کمک دو محصول مدیریت انبار و متریال یا PWMS و مدیریت اجرا و ساخت یا همان CPMS خود ابزاری برای این دو حوزه فرام آورده است که در این فاز از پروژه داده هایی را تولید می نمایند که از مجموعه این داده ها و تحلیل آنها می توان اطلاعات ارزشمندی که نشان دهنده روند اجرای کار می باشد، تولید نمود.
در یک پروژه و در تمامی این فازها مجموعه زیادی از داده ها و اطلاعات در هر لحظه در حال تولید هستند که نگاه جامع به آنها و درک و تحلیل وضعیت و چگونگی اجرا برای مدیرانی که به سبب ماهیت شغلی نیاز به جزئیات ندارند امری بسیار دشوار می باشد. این دشواری و پیچیدگی زمانی دو چندان می شود که بدانیم در هر سازمان پروژه محور صرفا یک پروژه نیست که در حال اجراست و مدیران رده بالای سازمان با چیزی بیش از یک پروژه روبرو می باشند. در چنین وضعیتی است که برخوداری از بازار مدیریتی برای ارائه کزارش کلان مدیریتی به صورت آنی و صحیح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می گردد.
داشبورد مدیریتی آفام چگونه کار می کند؟
نرم افزار داشبورد مدیریتی آفام که PMiX نام دارد بر بستری از اطلاعات و داده ها سوار است که هر بخش از این اطلاعات و داده ها توسط یکی از زیر سیستم های آفام در حال تولید هستند.
نرم افزار PMiX با استفاده از این داده ها و همچنین استفاده از نرم افزار Power BI و البته توسعه داخلی برخی از ابزار گزارش گیری و تولید نمودار شاخص هایی (KPI) که توسط تیم تحلیل کسب و کار نرم افزار آفام طراحی گردیده اند خروجی های تولید می نماید که به سازمان این اجازه را می دهد که بتواند به راحتی پروژه ای در دست اجرای خود را مدیریت نماید.
نسخه اولیه این محصول که هم اکنون در واحد تولید محصول آفام در حال تولید است به زودی وارد بازار خواهد شد و البته در ادامه با توسعه سه حوزه اصلی زمان، هزینه و منابع در یک پلان بلند مدت به سوی پوشش کلیه مباحث استاندارد PMBOK گام خواهد نهاد. در خصوص میزان انطباق محصولات آفام با استاندارد PMBOK در مقاله های پیشین توضیحات مفصلی ارائه شده که در وب سایت آفام در دسترس است. اما مقوله PMiX گام جدید آفام و جهشی رو به جلو از سیستم های MIS به سوی هوش تجاری است که در ادامه از آن بیشتر خواهیم شنید.
دیدگاهتان را بنویسید